Absintbereiding

Re: Eindelijk een echte alambik (als ie komt dan)

Kroeze (01/09/08 om 23:41:41):

Barski schreef:

Iemand nog ideeën of suggesties hoe ik een termometer kan bevestigen? Ik heb er nog geen besteld.


Bij een goeie cv monteur kan je een thermometer kopen die je om een buis kan vast klemmen. Is misschien geen schoonheid maar fuctioneerd goed.

 

Kroeze (01/09/08 om 23:42:43):

Wat ook is, is dat je ketel onbeschadigd blijft.

 

Kroeze (01/11/08 om 12:48:02):

Ja dat is wel zo, maar je kan hem "ijken" door eerst water te distilleren. Daar weet je van dat het 100 gr. is.

 

wilbert_v (01/14/08 om 22:01:30):

zo zo, dat ziet er goed uit!

 

Helfrich (01/15/08 om 10:04:44):

Mja, dat type ketel komt me enigszins bekend voor. Prima geschikt voor zeer aromatische distillaten  ;)

Het scheidend vermogen is natuurlijk geringer dan van een kolomketel. Daarom is het wel zaak om rustig en gelijkmatig te verhitten om de boel zuiver te houden. Voor mijn 60 liter-model gebruik ik een waterbad.

Als je de thermometer erbij had besteld, dan hadden ze een metalen pieletje (aan de binnenzijde afgesloten) in de helm gemonteerd waarin de sensor van de thermometer past.

Lavelis raakte mij overigens als klant kwijt omdat ze te lang wachtten met de offerte. De oorzaak was geloof ik dat heel Pontevedra rond die tijd in de fik stond of zoiets (en dat had verder niets met absint flamberen of distilleren te maken). Daarom komt de mijne van Unicobres (waar ze sowieso over wat betere contactuele eigenschappen beschikken).

 

F@TM@N (01/27/08 om 16:05:00):

Heel netjes gedaan Barry...

Heb je er al eens aan gedacht loodgieter te worden... ;)

 

Kroeze (02/12/08 om 23:39:11):

Probeer het eens met alleen wat melk.

 

Helfrich (02/19/08 om 00:03:23):

Als ik klaar ben met distilleren fluit ik de erfhond naar binnen. Die vreet dan al die roggetroep op.

 

Absintbereiding